28 januari 2007

Vad är det för idioter som går på boxning



Boxning är egentligen en rätt märklig företeelse. Den fungerar så att två kämpar går upp i en ring och gör så gott de kan för att vinna matchen. Just nu tänker jag på vad Paolo Roberto sa innan matchen mellan Aldo Colliander och den betydligt mer rutinerade före detta världsmästaren skulle börja. Paolo Roberto menade att Aldo kanske ännu inte var mogen för en så pass bra motståndare.

Nåväl. De två boxarna gick in i varsin ringhörna och sen började fighten. Båda boxarna gjorde så gott de kunde under den fyra ronder långa matchen. Därefter gick de tre domarna genom sina bedömningar och lade samman sina siffror som gav till resultat att Aldo fick ett par poäng mer än den betydligt mer rutinerade före detta världsmästaren. Aldo Colliander hade vunnit på poäng!

När publiken hörde resultatet började de bua ut Aldo. Jag bara häpnade. Eftersom de båda boxarna gjort så gott de kunnat och själva inte kunde påverka domslutet så kan det väl inte vara rätt att bua ut den boxare som domarna ansett ha vunnit på poäng. Jag säger som Paolo Roberto. JAG SKÄMS. (Vad är det för jävla idioter som går på en boxningsgala och buar ut en boxare?)

Aldo gjorde inte sin bästa match i går kväll. Men han behöver inte skämmas. Han har elva segrar och en förlust bakom sig. Mitt i allt buandet borde nog publiken ha tänkt på att Aldo var den enda svensk som mötte en riktig kvalitetsmotståndare i går kväll. Men skit samma. Min vän och hjälte, Aldo Colliander, överlevde. Han fick inga skador och är fortfarande hel och hållen. Jag är glad över att kunna säga att jag är hans vän! Här är en länk om Aldo



Den buande berusade skitpubliken på proffsgalan skämde ut sig ordentligt. En jävla stor tur för galan var att det fanns några helt nyktra åskådare. Bland dessa nyktra fanns journalisterna som var nyktra eftersom de tillhörde proffspubliken. Jag länkar därför till tre olika artiklar i Aftonbladet trots att jag är kristdemokrat :-)
1) Vann med bruten hand (klicka här)
2) Jag älskar Sverige (klicka här)
3) Galans matcher (klicka här)

Om: , , , ,

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag har fått en ny hjälte.Aldo heter han.En så strong & härlig kille! Tyvärr skäms jag för att vara svensk ibland. Speciellt efter att ha sett matchen igår där publiken satt och buade. Sånt uselt folk har inte på en boxningsmatch att göra. Det är för bedrövligt hur vuxna människor kan bete sej!

Anonym sa...

Max är orättvis. Gnälla på publiken. Dom var ju fulla ju!!!

Max Hobstig sa...

Kära Anonymous.
Det var det klokaste jag läst sedan jag läste Den lilla katekesen under konfirmationen. Du borde bli författare!

MAX (©) HOBSTIG sa...

Kära Anonymous!
Det finns få människor som jag hyser en så stor respekt för som de som demonstrerar med svarta huvor och de som skriver anonym på bloggar.
Att Aldo hade stora besvär med sin högerhand framgick glasklart för oss som såg matchen på TV. Vi hörde nämligen samtalet mellan Aldo och hans tränare.