25 mars 2007

Jag ger dig min morgon



En sån här dag då dimman ligger så tjock över nejden att man nästan kan få för sig att solen aldrig mer skall visa sig mer, känner man sig rätt ensam innan huset behagat vakna. För att inte helt hamna i en vårdepression sätter man på teven och överraskas nästan omgående av att vädret skall bli bättre om några timmar. Meteorologen lovar att det skall bli solsken och varmt över hela landet. Klart att man blir glad när man hör sånt tal av experter. På väg till köket för att fixa morgonkaffet tittar jag in i sovrummet där hustrun fortfarande sover och ser att hennes hår flyter över hela kudden precis som i Fred Åkerströms visa. Bredvid henne snarkar vovven och drömmer om sånger om solen och gröna ängar.

Återigen gryr dagen vid din bleka skuldra
Genom frostigt glas syns solen som en huldra
Ditt hår det flyter över hela kudden.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig
men du jag ger dig min morgon
jag ger dig min dag

Vår gardin den böljar svagt där solen strömmar
Långt bakom ditt öga svinner nattens drömmar
Du drömmer om nåt fint, jag ser du småler.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig
men du jag ger dig min morgon
jag ger dig min dag

Utanför vårt fönster hör vi markens sånger
Som ett rastlöst barn om våren dagen kommer
Lyssna till den sång som jorden sjunger.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig
men du jag ger dig min morgon
jag ger dig min dag

Likt en sländas spröda vinge ögat skälver
Solens smälta i ditt hår kring pannan välver
Du jag tror vi flyr rakt in i solen.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig
men du jag ger dig min morgon
jag ger dig min dag

Om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: