19 januari 2008

Är Stockholms trängselskatt ett skämt eller …



Så här står det på Vägverkets hemsida:
Trängselskatt tas ut för svenskregistrerade bilar som körs in i och ut ur Stockholms innerstad måndag - fredag, klockan 06.30 - 18.29.

Eftersom jag är en laglydig person så betalar jag alltid mina skulder. Jag har aldrig haft några anmärkningar hos kronofogden och aldrig fuskat med deklarationen och har bara passerat en så kallad betalstation två gånger i mitt liv och då blev det så fel att jag bara häpnar. Så här var det:

Den 10 januari åkte jag upp till Stockholm för en begravning i en kyrka vid S:t Eriksplan. Jag kom söderifrån och körde förbi en betalstation på E4:an på infarten mot Fridhemsplan sisådär kvart över tio. Sedan körde jag till Rörstrandsgatan och parkerade. Två timmar senare, efter begravningen, körde jag förbi en ny betalstation på väg till Stora Sköndal för en minnesstund för den döde. Några timmar senare körde jag söderut utan att passera någon betalstation.



När jag någon vecka senare skall betala min Trängselskatteavgift i min hemkommun, ringer jag till vägverket för att kolla upp hur jag skall betala. Vägverkets personal informerar mig då hur jag skall göra och att avgifterna gäller för färd in i Stockolm för den 3 januari (15 kr) och ut ur Stockholm för den 10 januari (20 kr) och att avgiften för den 3.e måste betalas omgående eftersom jag annars kommer att få betala straffavgift. Jag blev förbanne mig inte ens upprörd eftersom jag jobbat halva livet som mät- och beräkningsingenjör. Jag blev bara förvånad över att en skatt tydligen kan tas in på vilka jävla premisser som helst utan hänsyn till vett och sans. Till mitt försvar för min elaka syn på vägverkets personal kan jag bara säga att varken jag eller bilen befunnit sig i Stockholm den 3.e januari. Jag skall nu sakligt förklara varför.

Kuvertet med Vägverkets bevis hamnade i min brevlåda två dagar senare. Precis som Vägverkets personal sagt så fanns det fotografier med i försändelsen; tre stycken. Två av fotona föreställde min bil när den kör in i Stockholm tordagen den 10 januari klockan 10.16:49 och ut ur Stockholm samma dag klockan 12.59.03. Det tredje fotot föreställde en annan bil med ett helt annat registreringsnummer än det min bil har. Det var den bilens passage genom en trängselskattebetalstation den 3 januari klockan 08.52.27 som jag tvingades, med omedelbar verkan, betala för om jag inte skulle beläggas med straffavgift.



Varför skall jag (som kan räkna) under hot om straffavgift behöva betala en annan människas skatt? Vad är det för jävla lagar som styr i det här landet? Varför kräver inte Vägverket en elementär läsförståelse av samtliga sina handläggare? I min värld är ett a alltid ett a och ingenting annat än ett a. Samma regel som gäller för bokstaven a gäller i min värld även för alla de andra bokstäverna i alfabetet. Svenska alfabetet har 28 bokstäver i följande ordning: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v, x, y, z, å, ä, ö. Varför har i helvete folk på Vägverket en annan bokstavstolkning än den jag fick lära mig i skolan? Hur kan en annan människas bilregistreringsnummer bli mitt problem och varför låter det statliga Vägverket inte hela sin personal lära sig att läsa vad som står på en vanlig registreringsskylt när det finns kurser för både läsokunniga och dyslektiker? Den frågan måste jag ha rätt att ställa!

Läs även andra bloggares åsikter om:
, , , ,

Inga kommentarer: